02.12.2017

Aile Arasında: Aile Yapısına Eleştirel Bir Yaklaşım

Konuk Yazar: Berna KULELİ

Bir Evlilik Hikâyesi

Gülse Birsel’in gözlem yeteneği dizi takipçilerinin yakından bildiği bir gerçek. Türk aile yapısından örnekleri komik ve eleştirel anlatımı ile dizi dünyasında ele aldı. Aile Arasında‘da filmi ile bu yeteneğini sinemada da deniyor. Ayrıca filmde son derece başarılı bir oyunculuk ta çıkartıyor. Yönetmenliğini Ozan Açıktan’ın yaptığı film Adanalı bir ailenin oğlu  ile İstanbul’da Cihangir’de yaşayan genç bir kızın kültürel farklılıklarla çatışan evlilik hikâyesi çerçevesinde gelişen olaylar ile My Big Fat Wedding’i hatırlatıyor.

Filmde Gülse Birsel’in canlandırdığı Mihriban karakteri ile olan yirmi bir yıllık evliliğinin sonunda bavulu ile kapı önüne konan Fiko karakterini canlandıran Engin Günaydın, titizliğe takıntılı nevrotik karakterlerle özellikle dizi izleyicileri tarafından yakından tanınıyor. Başarılı bir oyuncu olduğu aşikâr ama Aile Arasında filminde canlandırdığı Fiko karakteri ile biraz Avrupa Yakası’nın Burhan Altıntop’u, biraz Galip Derviş oluyor.  Hatta kendi işi geri planda bırakılarak bir yanlış kabulleniş ile emniyet müdürü olarak tanınması zorlama bir Galip Derviş göndermesi olarak karşımıza çıkıyor. Adanalı damadın babasında ise Yabancı Damat dizisinin Gaziantepli baklava ustası Kahraman Usta’yı hatırlatan  Adanalı  Haşmet Kurt’u canlandıran Erdal Özyağcılar var.  Gene Yabancı Damat dizisinde Memik Dede’yi canlandıran Arif Erkin bu filmde de kısacık ta olsa damadın dedesi rolünde çıkıyor karşımıza. Daha önce çekilmiş dizilerdeki karakterleri  hatırlatan yanı ile  film özgünlüğünü yitiriyor.

Kadınların Ağırlığı Dikkat Çekiyor

Demet Evgar ve Ayta Sözeri’nin söylediği şarkılar filmin eğlence boyutunu arttırıyor. Her iki oyuncu da oldukça başarılı.  Ayta Sözeri’nin Behiye karakterinde Behiç’ten Behiye olmasına da değinilerek, toplumda tepkiyle karşılanan trans olma durumuna da filmde birkaç kez vurgu yapılıyor. Film ayrıca erkek dünyasına kadınsı bir yaklaşım getiriyor.

Açılış sahnesinde çok da sevilesi bir karakter olmayan Mihriban (Gülse Birsel)  işten eve gelen kocasına boşanmak istediğini söylüyor, genellikle erkekler kız arkadaşlarını aileleri ile tanıştırmakta, evlenmek konusunda  işi ağırdan alırlarken bu filmde tam tersi var. Film sosyal yaşamda özne olamayan  kadınlara da gönderme yapsa da daha çok kendi kaderini kendi  çizen ve yaşamının öznesi olan kadınların ağırlığı ile dikkat çekiyor.

Arada Mantık Hataları Yok Değil

Film , aileler arasındaki kız isteme, kına gecesi, düğün gibi ritüellerde yaşanan çatışmaları gözler önüne sererken fazla düşündürmeden eğlenceli bir anlatımla izleyiciyi içine çekiyor çekmesine ama bazı mantık hatalarını da görmezden gelmek zor. İnternetin yediden yetmişe herkesin dünyasına girdiği bu dönemde, gelinin gerçek babası konusunda söylenen yalana damadın ve ailesinin inanması üstelik damat internetten araştırdığını söylediği halde çok da inandırıcı olamıyor.

Şu notu da belirtmeden geçemeyeceğim. Filmi izlediğim salonda cumartesi gecesi de dahil tüm seanslara bilet tükenmiş durumdaydı. Filmin yaş sınırı 7+.  Anne ve babası ile gelen yedi- sekiz yaşlarındaki iki kız kardeş salonda yer kalmadığını öğrenince sinemadan ağlamaklı ayrıldılar.