05.05.2016

İzlenmesi Gereken 5 Ayhan Işık Filmi

Türk sinemasında jön denilince çoğunluğun aklına gelen ilk aktördür Ayhan Işık. Taçsız Kral lakaplı ünlü aktör, 50 senelik pek de uzun olmayan hayatı boyunca Metin Erksan’dan Lütfi Ömer Akad’a, Memduh Ün’den Ertem Göreç’e kadar birçok usta yönetmenle çalışmış, Türk sinemasına hazine değerinde filmler armağan edilmesinde kilit roller oynamıştır. Hem ciddi rollerde hem de komedinin ön planda olduğu performanslarında karizmasını etkili derecede perdeye yanıstmıştır. Belki bir tacı yoktu fakat sinemaseverlerin gönlünde yeri doldurlamaz bir tahta sahip oldu. Büyük aktörü doğum gününde saygı ve sevgiyle anıyor, rol aldığı en kayda değer filmleri derlediğim küçük listeyle sizleri başbaşa bırakıyorum.

Üç Tekerlekli Bisiklet (1962)

Yönetmenliğini Lütfi Ömer Akad ve Memduh Ün’ün yaptığı film, Türk sinema tarihinin en önemli başyapıtlarından biridir. Oğluyla yaşayan Hacer adlı bir kadının evine sığınan bir kanun kaçağını canlandıran Ayhan Işık, büründüğü karakterin çaresizliğini seyirciye oldukça başarılı bir biçimde yansıtır. Sezer Sezin’le uyumlu bir kimya tutturur ve büyük oyunculuğuyla filmin ruhunu kuvvetlendirir. Üç Tekerlekli Bisiklet, Türk sineması içinde bir an önce keşfedilmesi gereken değerli filmlerden bir tanesidir.



Otobüs Yolcuları (1961)

Ayhan Işık’ın rol aldığı en önemli filmlerden biri olan Otobüs Yolcuları, toplumsal yanıyla çıkar ön plana. Sınıf ayrımı, kapitalizm, arazi mafyası gibi toplum yaşamını yaralayan konuları içinde barındıran yapım, dönemine ayna tutarak gerçekçi bir kimlik kazanır. Ertem Göreç’in Karanlıkta Uyananlar ile birlikte en önemli iki filminden biri kabul edilen Otobüs Yolcuları’nda Ayhan Işık Kemal adında bir otobüs şoförünü canlandırırken, her gün otobüse yolcu olarak binen ve Kemal’le duygusal bir yakınlaşma yaşayan Nevin karakterini ise Türkan Şoray canlandırmıştır. Kemal’i toplum için sürekli mücadele veren ve geçmişindeki maddi imkansızlıklara rağmen kendini eğitim anlamında olukça başarılı bir şekilde yetiştiren bir karakter olarak görürüz. Ayhan Işık ise bir halk kahramanı diyebileceğimiz Kemal’e hayat verirken bizleri hiç yabancılaştırmayan, tam tersine filme daha fazla dahil eden bir oyunculuk sergiler.

 

Acı Hayat (1962)

Metin Erksan’ın şehir hayatını anlattığı filmlerden biridir Acı Hayat. Fakir bir hayat yaşarken bir anda zengin olmak, eski sevgiliden intikam almak ve para hırsı gibi Yeşilçam klişelerini içinde barındıran hikaye, Metin Erksan’ın yenilikçi kadrajları ve diğer başarılı yönetmenlik hamleleriyle benzerlerinden ayrılır. Kendini izlettirmekle kalmaz, Türk sinemasında unutulmazlar arasına girmeyi başarır. Ayhan Işık, Türkan Şoray, Nebahat Çehre, Ekrem Bora gibi dönemin dört büyük yıldızını içinde barındırmasıyla dikkatleri çeker film. Ayhan Işık ise toplumdaki konumu bir anda değişen bir karakteri oldukça başarılı bir şekilde sırtlar ve bu keskin geçişin sırıtmasına asla izin vermez.

Kanun Namına (1952)

Lütfi Ö. Akad’ın yönetmen olarak, Ayhan Işık’ın ise aktör olarak dikkatleri çekmelerini sağlayan film olarak bilinen Kanun Namıına, Türk sinemasının en önemli filmlerinden biri olarak kabul edilmektedir. Aşk, entrika, sınıf farkı gibi konuları işleyen film, işlerin karışmasıyla zamanla polisiye bir kalıba bürünür. Yönetmenlik anlamındaki en büyük dokunuşlar da tam burada başlar. Takip ve çatışma sahneleri Akad’ın usta yönetmenliği ve yenilikçi kamera hareketleriyle önem kazanır. Ayhan Işık ise hem araba tamircisi Nazım’ı hem de kanun kaçağı Nazım’ı aynı başarıyla canlandırarak filmin sürükleyiciliğine katkıda bulunur. Ayrıca bu filmden sonra usta oyuncu için şöhret kapıları açılmaya başlar.


Halk Çocuğu (1964)

Memduh Ün’ün yönettiği Halk Çocuğu, Ayhan Işık’ın rol aldığı en eğlenceli filmlerden bir tanesi. Halk Çocuğu, bir kasabada mütevazı bir hayat sürdürürken babasından kalan miras sonucu bir anda Türkiye’nin en zengin adamlarından biri haline gelen Ahmet’in öyküsüne odaklanır. Ahmet, filmin adından da anlaşılacağı gibi gerçek bir halk çocuğudur. İtfaiyecilik yaparak birçok hayat kurtaran, tuba çalmakta ustalaşmış ve atı Cafer ile sohbet etmeyi seven bu ilginç adam herkesçe sevilmektedir. Lakin büyük şehre gelince işler değişir. İstanbul’daki miras avcısı akrabalarıyla uğraşmak zorunda kalırken aynı zamanda bir anda servet sahibi olmanın yüküyle mücadele eder. Halk Çocuğu duruşunu bozmayan Ahmet, maddi varlığını hayır işleri için kullanarak ve çevresindeki yolsuzlukları engelleyerek gerçek bir kahraman haline gelir. Eğlenceli sahneler, renkli karakterler ve içinde toplumsal açıdan eleştiri barındıran mizah anlayışı film boyunca bize eşlik eder. Ayhan Işık ise eğlenceli karakter profillerine de rahatlıkla girebileceğini kanıtlar nitelikte bir oyunculuk sergiler.

Not: Kemal Sunal’ın rol aldığı Çarıklı Milyoner, bu filmin yeniden uyarlamasıdır. 

BONUS: Rıfat Diye Biri

Ertem Göreç’in yönettiği Rıfat Diye Biri, bu listedeki diğer filmlere göre zayıf bir hikayeye sahip olsa da içinde barındırığı kara filme yakın atmosferi ve esprili diyaloglarıyla sinemaseverlerin ilgisini çekebilecek bir yapım. Beklemediği anda kendisini bir suç ağının içinde bulan Rıfat’ın hikayesi Ayhan Işık’ın varlığıyla sürükleyicilik kazanırken bizler için de keşfedilmeye değer bir Yeşilçam seyirliği çıkar ortaya.