18.10.2019

Karakomik Filmler: 2 Arada ve Kaçamak

                                                                                                                                                      Yazar Puanı: 2 Arada: 10/7
                                                                                                                                                        Kaçamak: 10/6

Cem Yılmaz her zaman filmleriyle kendisini başka sinemacılardan bir şekilde ayırmayı başardı. En beğenilmeyen filminde de farklı şeylere çabaladı, en klişe filminde de. Son 2 filmi “Ali Baba ve 7 Cüceler” epey bir gömülürken, Arif v 216 insanları ikiye böldü. Bir taraf filmin nostalji rüzgarında başı dönmüş haldeyken bir taraf da filmin sadece göndermeler üzerine kurulu olduğunu ve filmin ana hikayesinin çok da verimli olmadığını düşünüyordu. Yeni filmi (daha doğrusu filmleri!) “Karakomik Filmler” ile şimdi seyirci karşısına çıkmaya hazırlanan Yılmaz; dünya genelinde pek rastlanmamış bir şey yapıyor. Tek biletle iki film izliyorsunuz! 20 yıllık bir projenin ürünü olan “Karakomik Filmler” ilk hikayesi “2 Arada” ile karanlık tarafıyla yüzleşen bir karakterin zihninin çevresine aktığı süreci bize izletirken, ikinci filmi “Kaçamak” ile de bir hafta sonu kaçamağı yapmak isteyen bir arkadaş grubunun uzaylılarla imtihanını izletiyor sinemaseverlere.

2 Arada

Arabalı vapur çalışanı Metin ( ya da mürettebatın deyişiyle “Ayzek”) dişlerini yaptırmak için para biriktiren orta yaşlı, kendi halinde bir adam. Geminin firma değiştirmesiyle tüm ekibi bir telaş almışken Metin’in parasının bir gün gemide yapılan film çekimleri esnasında kaybolmasıyla olaylar gelişiyor ve Metin’in zihninde izleyiciyi bir süre hapsediyor. İlk bölümün yaptığı sistem ve kapitalizm eleştirileri ve çoğunluğu dram olsa da bir şekilde kendisine yer bulan Cem Yılmaz haylazlıkları da filmin öne çıkan ve sevilen yanları. Duyguları incinmiş, çevresindeki insanların sözlerini artık kaldıramayan ve altta kalanın canı çıksın kıvamında ki bu düzende gücün tadını alan Metin, git gide karanlık tarafa geçiyor. 2 Arada’yı daha karanlık bir tonda uzun metraj olarak izlemeyi çok isterdim. Yine aynı ekiple tabi. Çünkü tüm her şeyin 1 saate sıkıştırılması bazen filmdeki olayları ve en lezzetli süreci aceleye getirerek neticelendiriyor. Zihninde karar merci olan kişiyi giderek alter egosuna dönüştürmeye çalışan Metin’in hikayesi filmin kara yanını oluştururken ikinci bölüm “Kaçamak” ise komik tarafı oluyor.

Kaçamak

Cem Yılmaz’ın, gündem ve kült filmlere gönderme yapmayı ne kadar sevdiğini hepimiz biliyoruz ama kendisi bazı filmlerini belli başlı eserler üzerine dizayn ediyor. Aynı Tarantino’nun yaptığı gibi. Ama Tarantino filmlerini neredeyse hiç bilinmeyen filmlerin üzerine inşa ederken Yılmaz ise daha popüler filmler üzerinden yapıyor. Arog’un 2001’in geçmişte geçen sahneleri üzerinde yer alması gibi. Kaçamak’ta da olayların kopuş anını 2016 yapımı “Arrival”a bağlıyor Cem Yılmaz. Kimi evli kimi bekar bir arkadaş grubu bir hafta sonu “kaçamağı” için taşrada lüks bir otele gidiyorlar. Ertesi gün uyandıklarında ise otel işletmecisi Alpay ile beraber arazide bir uzay gemisi buluyorlar ve tüm dünya oraya yığılmışken gemideki değerli madeni almak için gemiye binmenin yollarını arıyorlar. Uçkur peşinde koşan erkeklerin bu vahim haldeki öyküsünü bilimkurguyla soslayan ve insan başına gelen her şeyi hak ediyor mottosuyla perdesini kapatan “Kaçamak” esprileri yer yer güldürse de genel olarak sırtını bu vahim erkekliğe dayıyor. Bu da ilk filme ana tema olarak yine bir bağlantı sunuyor. Çünkü ilk filmde de bir erkeğin aşık olduğu kadın yüzünden geçirdiği süreci ve davranışlarını izliyoruz. Yani her iki öyküde erkeklik üzerinden değerlendirildiğinde zaaflarına yenik düşerek acı bir pozisyona evrilmesini bizlere sunuyor. Tabi 2 Arada buna toplumsal mercekle daha geniş bir bakış açısı getirirken Kaçamak daha sığ bir anlatımla geçiyor üzerinden.

Yine “erkeklik” konusunda olduğu gibi insan kavramı hakkında da söyleyecek sözleri var Karakomik Filmler’in. 2 Arada; insanın toplumdaki yerini, dostluğu ve güç-hırs uğruna yapılanların neticenin yarattığı pişmanlığın ders niteliğini anlatırken, Kaçamak insanın evrendeki en sorunlu varlık olabileceğine dair özdeyişlerde bulunuyor.

Kara ve Komik

Cem Yılmaz’a eşlik eden Ozan Güven, Zafer Algöz, Özkan Uğur, Nilperi Şahinkaya, Cem Davran, Necip Memili, Uraz Kaygılaroğlu, Cemre Ebuzziya, Umut Kurt ve Can Yılmaz alışılmış biçimde şahane performanslar sunuyorlar. 2 Arada’nın giderek karanlıklaşan tonu, o tona finale doğru eşlik eden müzikleri başarılıyken, Kaçamak’ta görsel efekt-makyaj anlamında prodüksiyonunun hakkını veriyor. Kaçamak’ta ki plan olarak GORA göndermesinin 2 Arada’da ki sözlü GORA göndermesinden daha iyi olduğunu da belirtmekte fayda var. İkinci Karakomik Filmler 17 Ocak’ta izleyici ile buluşacak. “Deli” ve “Emanet”. “Deli daha psikolojik gerilim havasında bir film olacakmış. Açıkçası merak uyandırıcı. Karakomik Filmler ilk imtihanıyla çok büyük ve çok iyi bir netice sunmasa da izledikten sonra kendinizi mutlu olmuş hissedeceğiniz bir proje. Kalıcılığı evvela tartışılır ama denediği şey ile farklı ve ilgi çekici olduğu kesin.