14.03.2018

Kısa Film: Poyraz

“Yolu Cannes’a uzanan bir kısa film.”

Poyraz, Türk sinemasının başarılı kadın yönetmenlerinden Belma Baş’ın 2006’da çektiği bir kısa film. Yönetmen, Karadeniz’in bir köyünü mekan olarak seçtiği bu kısada, küçük bir çocuğun ailesiyle ve özelikle de doğayla olan ilişkisine odaklanıyor. Bir salyangozun tembel ve yapışkan hareketleri, açılış sahnesini yavaşça tamamlarken bizi nasıl bir on üç dakikanın beklediğini seziyoruz. Umduğumuzu, yarı-uyuşuk ilerleyen sahnelerde, kameranın pastoral yaklaşımında ve asgari düzeyde tutulmuş konuşmalarda buluyoruz.

Yaşlı aile bireyleriyle ahşap bir köy evinde yaşayan küçük, kendine bir köpeği arkadaş edinmiş; onunla gezip, onunla oynuyor hatta onunla yiyip-içiyor. Annesi olduğunu düşündüğümüz kadın, her zaman yüzünde olan sert ifadesiyle bir yandan çilekeşliğini diğer yandan tükenen sabrını anlatmaya çalışıyor sanki. Baba ise, ufak uyku öncesi kaçamağını görene kadar, pek de bir şey söylemiyor kendiyle ilgili. Bir de büyükanne var; anneyle kavgalı, ona Karadeniz ağzında “lanet” anlamına gelen “ander” diyor. Aralarındaki, genelde çocuk üzerinden gösterilen büyük gerilim her an hissediliyor. Fakat büyükannenin ırmakta bir beklediği/bekleyeni var. Onları buluşturma görevi de yine küçük kahramanımıza düşüyor.

Poyraz, 59. Cannes Film Festivali kısa film dalında Altın Palmiye adayı olarak, Nuri Bilge Ceylan’ın Koza’sı ve Ebru Yapıcı Ceylan’ın Kıyıda adlı kısa filmlerinin ardından, Türkiye’yi Cannes’da kısa film kategorisinde temsil eden üçüncü yönetmen olmuştu.