03.10.2016

Yeşilçam: Ah Nerede

ah-nerede

Yeşilçam’ın Ferit’i Tarık Akan

İki hafta önce acı haberini aldığımız Tarık Akan’ı ve Yeşilçam’ın güzelliğiyle göz dolduran isimlerinden Gülşen Bubikoğlu’yu buluşturan 1975 yapımlı Ah Nerede, üzerinden otuz sene geçmesine rağmen hala ülkemizde en sevilen romantik komedilerden biridir. Orhan Aksoy’un yönetmenliğini yaptığı film diyaloglarıyla, sahneleriyle ve müziğiyle Türk sinemasının unutulmayanları arasına girmiştir.

Tek ortak yönü okulu asmak ve bunu aileden gizlemek olan üç kardeşe, daha çok da en büyükleri olan Ferit’in (Tarık Akan) maceralarına odaklanır film. İstanbul’da biri çapkınlık yapan, biri kumar masasından kalkmayan, biri de devamlı siyasi olaylara karışan kardeşlerin düzeni, aileleri durumu fark ettiğinde bozulur. Bunun yanında Ferit’in Zehra’ya (Gülşen Bubikoğlu) karşı günbegün artan aşkına cevap alamaması işleri karmakarışık bir hale sokar.

Filmde ilk dikkat çeken şey, yetenekli ve usta oyuncuları birleştiren geniş oyuncu kadrosu. Ancak filmi izledikten sonra Adile Naşit’in oyunculuğunun büyüklüğü anlaşılır. Tıpkı Sadri Alışık’ın Turist Ömer’i, Şener Şen’in Ziya’sı ya da Münir Özkul’un Mahmut Hoca’sı gibi, Adile Naşit’in bu filmde oynadığı evde kalmış işveli kız Huriye rolü de fenomen olmuştur. Zaten bence sinemaseverler için Yeşilçam’ın ayrı bir yeri olmasının bir sebebi de, genellikle anaç rollerde gördüğümüz Adile Naşit’in böylesi bir karakteri sonuna kadar hakkını vererek oynayabilme ihtimali ve bunun gibi örneklerdir.

52813fa0864ac29428012f81ba029644_k

Şarkıdan filme…

Hakkını vermemiz gereken başka bir yön de filmin temposu. Günümüz yerli romantik-komedilerin çoğu zaman tutturamadığı, izleyenlerin yorumlarının “eh işte” noktasında kalmasının başlıca sebeplerinden biridir bu. Ah Nerede, komedi dozu ustalıkla ayarlanmış şekilde, akışı ve doğru zamanlarda girilen müzikleri (özellikle Füsun Önal’ın seslendirdiği Ah Nerede Vah Nerede şarkısı) ile izleyeni bir an bile sıkmaz ve bu yönüyle benzerlerinin bir adım önündedir.

Türk sinemasının en önemli senaristlerinden biri olan; Canım Kardeşim, Neşeli Günler, Hababam Sınıfı serisi gibi filmlerle tanınan Sadık Şendil’in senaryosunu yazdığı Ah Nerede’nin kanımca tek eksisi, siyasetle ilgilenmeyi hoş görülmeyen bir tutum olarak değerlendirilmesidir. Özellikle de zihinlerin biraz daha açıldığı, belli özgürlüklerin kazanıldığı üniversite öğrencileri için. Dönemin siyasi hareketlerine, bunun topluma yansımasına bakıldığında, tabii okulla ilgilenmeme sorunsalını bir kenara bırakırsak, siyasi görüş sahibi olmanın kumarla ya da çapkınlık, daha doğrusu zamparalıkla bir tutulması, filmin etkileyici senaryosunun bir defosu olarak düşünülebilir. Yine de su götürmez bir durum vardır: Ah Nerede’nin pek çok sahnesi (inandırıcılıktan uzak olanlar bile) ve unutulmayan pek çok diyaloğu, kendinden sonraki filmleri bir hayli etkilemiştir.

Tarık Akan’ın sokağa “Seni Seviyorum” yazdığı sahne ile duyguların ifadesi, otobüs ve takip sahneleriyle de çapkınlık dersi veren filmin bir nesle çektirdikleri aşikar. Neyse ki mutlu sonla bitti ve bizler umudumuzu kaybetmedik. Hemen her şeyiyle içimizi ısıtan bu bilmem kaç bin kere izlediğimiz film ile ilgili söylenecek en net cümle şu sanırım: “Yine olsa yine izlerim.”