05.04.2017

Yönetmen Koltuğu: Lars von Trier

2)Antichrist (Deccal) – 2009

Lars von Trier’in filmografisinin başyapıtlarından en acımasız, en sert, en şiddet içeren filmi kuşkusuz Antichrist’dir. Sinema tarihindeki gelmiş geçmiş en olağanüstü prolog (ön deyiş) sahnesine sahip bu film, dinleri, kadın doğasını ve birçok insanın bulaşmak bile istemediği mevzuları anlamayı, yorumlamayı ya da sadece tartışmaya açmayı amaç edinir. Bir anlık şehvetinin kurbanı olan bir kadının vicdan azabıyla yaşadığı buhrana odaklanan filmde erkek karakter sadece kadının dünyasını anlamamızda yardımcı olan bir teferruattan öteye gidemez. Kadın şehvete düşer, kadın yıkılır, savaşır, kendini cezalandırır(hadım eder) ve kadın belki sonsuza belki de Tanrı’sına kavuşur. Tüm bunlardan dolayı Von Trier‘in kadın düşmanı bir film yaptığına kimse itiraz edemez şüphesiz. Lakin hunharca yapılan, yüzeysel eleştirilerden çok daha derin anlamlar içeren bir film olduğunu görmezden gelmemek gerek.

Doğanın koynunda bir erkek ile kadın (Havva ile Adem) arasında yaşanılan ve her anı milim milim metaforlarla döşenen, seksin pornografik bir düzeye taşındığı, şiddetin hunharca kullanıldığı filmi Tarkovski ustanın eserlerinin bir takipçisi olarak niteleyebiliriz. Zira Von Trier, filmini de zaten ustaya adamıştır. Elbette Tarkovski ustanın takipçisi olan bir filmde görüntülerin yakıcılığını ve müziğin adeta şahlanışının görmemek büyük haksızlık olur.

https://www.youtube.com/watch?v=eBdDcQONmkM