06.09.2016

Yönetmen Koltuğu: Metin Erksan

Sevmek Zamanı

2)Sevmek Zamanı (1965)

Erksan’ın doğu kültürü ile batı tarzını buluşturduğu bu film, yine ülkemizde değeri çok sonra bilinmiş eserlerden biri olarak çıkar karşımıza. Zira Sevmek Zamanı, çekildiği zaman gösterime girememiş ve uzunca bir süre unutulmuştur. Neyse ki zamanla yapılan yanlış anlaşılır ve filmin hakkı ilerleyen yıllarda fazlasıyla verilir. Boyacılık yaptığı evde duvarda asılı fotoğrafa âşık olan Halil ile fotoğraftakinin gerçeği Meral’in hikâyesi Sevmek Zamanı’nın omurgasını oluşturur. Lakin o dönemki Yeşilçam klasiklerinden çok farklı bir hikâye karşılar bizi. Halil, hayata dair büyük hayalleri olmayan, bir surete olan aşkıyla bile mutlu olabilecek bir karakterdir. Yine Yeşilçam’ın klişelerinden uzak, uzun ve manalı diyaloglar doldurur filmin her bir karesini. En önemlisi ise genel geçer seyircinin hiç de hoşlanmadığı mutsuz bir sona sahip olmayı tercih etmiştir filmimiz. Büyük Ada’yı kendine mesken belleyen film, yağmurlu ve kasvetli atmosferiyle de yine farklılığını ortaya koyar. Tüm bunlara rağmen işlediği konu olarak tam da bizden olmayı da bilerek tabiri caizse doğu ile batıyı dansa kaldırır Erksan.

Gerçek aşkın ne olduğuna dair önemli bir belge niteliğindeki Sevmek Zamanı, sınıf farkını da didaktik olmadan eleştirebilen belki de en muhteşem filmdir. Kült mertebesine eriştiği inkâr edilemeyecek bu başyapıtla tanışmamış olmayın derim.