06.09.2016

Yönetmen Koltuğu: Metin Erksan

Yılanların Öcü

3)Yılanların Öcü (1962)

Erksan’ın filmografisi içerisinde belki de en sert filmlerinden olan Yılanların Öcü, Fakir Baykurt’un aynı adlı eserinden uyarlanır. Daha sonra da yeniden çevrimlere ve dizilere konu olan bu güçlü eserin, elbette en iyi hakkı, Erksan tarafından verilir. Köyde geçen film, hem kırsal kesimdeki yaşama ve buna bağlı olarak da sınıf çatışmasına odaklanan o dönemin sayılı yapımlarındandır kuşkusuz. Hala feodal düzenin alışkanlıklarını üzerinden atamayan ülkemiz topraklarında geçen Yılanların Öcü, gerçekleri görmek ya da göstermek istemeyenler tarafından oldukça büyük bir rahatsızlığa sebep olur tahmin edileceği üzere. Annesi, karısı ve çocuklarıyla yoksul bir hayat yaşayan Kara Bayram’ın (Fikret Hakan) evinin önü, hile ile köyün paralı bir ailesine satılır. Bu haksızlığa izin vermeyen ve buna engel olmak için elinden geleni yapan Kara Bayram ve annesi Irazca’nın (Aliye Rona) meşakkatli mücadelesi hayli etkileyicidir. Özellikle ataerkil toplum düzenini benimseyen ülkemizde, yaşanan haksızlığa boyun eğmeyen, inatçı ve direngen Irazca Ana, filmin en güçlü karakterlerinden biri olarak göz doldurmakta.

Erksan’ın mülkiyet üçlemesinin toprak ayağı olan Yılanların Öcü, yine diğer filmlerindeki gibi güçlü bir final sahnesiyle son bulur. Direnişe, hak aramaya dair söylenen en güzel sözlerden biri olan bu filmi, ne söylesek de hakkını vermek mümkün değil.

Yılanların Öcü