24.11.2016
Karakter Mutfağı: Kiki
Küçük Cadı
Kiki’s Delivery Service (Majo no Takkyûbin), Hayao Miyazaki’nin en karakter odaklı filmlerinden biridir. Her Miyazaki filmi gibi Kiki’s Delivery Service de didaktik olmadan etkili bir karakter gelişimi hikâyesi sunar.
Sevimli, neşeli, iyimser ve dost canlısı bir Miyazaki karakteri olarak yolculuğuna başlar Kiki. Yanına kedisi Jiji’yi ve süpürgesini de alarak çıkar yola. Evinden, ailesinden ayrılıp şehre gider. İyi bir cadı olabilmek için geçmesi gereken yollar vardır.
Herkesin birbirine yakın davrandığı küçük bir kasabadan büyük şehre doğru yola çıkması Kiki’nin karşılaştığı ilk güçlüktür. Başlarda tek istediği uçmak ve yeni güzelliklerle karşılaşmaktır. Şehirde kendi yerini bulma sürecinde kişiliğini bulacaktır.
Kiki’nin bu yolculuğu elbette her anı iyimserlikle dolu olarak sürmez. Geleneksellikle modernlik arasında kendi yolunu ararken bazı engellerle karşılaşır. Bu engeller arasında klasik kötü karakterlerden ziyade, Kiki’nin büyüme hikâyesinde vicdan muhasebesi yaptığı ve bağımsızlığını kazanmasına katkıda bulunan günlük hayat mücadeleleri vardır.
Büyülü bir dünyadan büyünün pek yer almadığı bir dünyaya gelmenin zorluklarıyla karşılaşan Kiki, kendisine verilen görevleri yerine getirmeye çalışır. İstediği gibi gitmeyen görevlerin yanında ilk heyecanı vermeyen insan ilişkilerinin de etkisiyle Kiki’nin bunalım yaşadığını görürüz.
Miyazaki’nin kadın karakterleri ve Kiki
Kiki’nin depresifliği, cadılık güçlerinin de yok olmasıyla eş zamanlı gerçekleşir. Modern hayatın içinde Kiki hayattaki amacını, özgüvenini ve cadılık güçlerini kaybettiğini düşünür. Geleneksel değerler giderek sönüp gitmektedir. Kiki bu dünyada cadılık ve büyü güçlerine yer olmadığını hisseder. Kedisi Jiji’nin artık konuşmaması da Kiki’nin büyümeye başladığının en önemli belirtilerindendir.
Bu noktadan sonra Kiki’nin özgüvenini geri kazanma yolculuğu başlar. Miyazaki birçok filminde uçmaya önemli bir yer verirken, bu filmde Kiki’nin en önemli yeteneği ve hayattaki amacını yerine getirmek için başlıca aracı olarak görülür. Miyazaki geleneksel değerleri –söz konusu film için cadılığı ve büyücülüğü- modern hayata uyarlamanın o kadar da kolay olmadığını sezdirir. Arkadaşı Tombo’yu kurtarmak söz konusu olduğunda ise, güçlerini başta eskisi gibi kullanamasa da, kararlılıkla ve kendine inanarak tekrar başarıya ulaşır. Teknolojinin güvenilmezliği karşısında Kiki ve geleneksel güçleri günü kurtarmıştır.
Her Miyazaki karakteri gibi Kiki de bağımsız bir kadın karakterdir. Kiki’nin büyüme hikâyesinde Disney usulü bir beyaz atlı prense ulaşma hikâyesi yoktur. Hayattaki amacını aramak ve kişinin içindeki yetenekleri açığa çıkarma çabası ön plandadır. Kırmızı kurdelesi, koru renk kostümü ve süpürgesiyle Kiki bizi eski bir dost gibi selamlayarak yolculuğunun sonuna ulaşır.