10.05.2017

Yönetmen Koltuğu: Asghar Farhadi

3) Darbareye Elly (Elly Hakkında) – 2009

Farhadi sinemasının çok karakterli olduğu su götürmez bir gerçek. Bu karakterlerin filmin evreninde dağınık bir şekilde durması sebebiyle hepsini yavaş yavaş tanıyor, farklı mekânlarda bir araya geliyoruzdur. Lakin neredeyse tek mekânda geçen Darbareye Elly, bu anlamıyla en önemli farklılığını yaratıyor. Farhadi filmografisi içerisinde gerilim öğeleri ve bilinmezlik üzerinden en çok beslenen Darbareye Elly, Michelangelo Antonioni’nin başyapıtı L’avventura’dan güçlü esintiler taşıyor. Filme ismini de veren Elly karakterinin, filmin başkarakteri olmasını beklerken ortadan kaybolması ve bunun ardından karakterler arasında yaşanılan çözümlemeler adeta baş döndürücüdür.

Farhadi’nin yine filminin odağına aldığı üst orta sınıf laik İranlılar’ın üç günlüğüne çıktıkları tatillerine ortak oluyoruz. İran’da geçen bir film izlediğimizi neredeyse sadece saça zorla geçirilmiş başörtülerinden anlayabileceğimiz rahat, entelektüel ve şakacı bir arkadaş grubuna dışarıdan iliştirilmiş Elly’nin varlığı da yokluğu da filmin çatışmasını kuran ana unsuz oluyor. Zira Elly’nin daha çekingen tavırları ve bir bilinmezlik kutusu olarak duran benliğiyle Elly, gruba hep eğreti biri olarak duruyor. Elly’nin kaybolması ile ise yavaş yavaş karakterlerin içerisindeki İranlı tarafların çıktığına, hatta yine Elly gibi dışarıdan hikâyeye dâhil olan Elly’nin nişanlısıyla ülkenin yapısına, gerçeklere de acımasızca bir dönüş yaşanıyor film. Deniz kenarında geçen hikâyede denizin tekinsizliği ve hiç susmayan dalga sesi gerilimi ayakta tutan en güçlü öğe. Farhadi filmografisinin en değerli parçalarından olan Darbareye Elly, keşfedilmeyi bekleyen bir hazine.