04.04.2021
Aşktan Sonra: İki Kadın Bir Adam
Orijinal adı After Love olan “Aşktan Sonra”, İngiliz asıllı Pakistanlı yönetmen Aleem Khan’ın senaristliğini de yaptığı ilk filmi İstanbul Film Festivali’nin “Genç Ustalar” bölümü filmlerinden biri.
Filmin 2020 Cannes Fondation Gan Dağıtım Ödülü–Eleştirmenler Haftası, 2020 Selanik -Thessaloniki En İyi Kadın Oyuncu Ödülü (Joanna Scanlan; Mary Hussain rolünde ), 2020 Les Arcs (Fransa) En İyi Özgün Müzik Ödülü gibi ödülleri var. Film festival yolculuğuna İstanbul’la devam ederken ayrıca Telluride, Toronto, Roma, Londra gibi festivallerde de gösterildi.
Londra’da yaşayan genç yönetmen tıpkı filminde işlediği Pakistanlı erkek ve İngiliz kadının evliliği gibi Pakistan-İngiliz karışımı bir geçmişten geliyor. Kısa filmi Diana’yı çekmeden önce Universitiy of Westminster’da film yönetmenliği üzerine eğitim aldı. Üçüncü kısa filmi Three Brothers, 2015’te İngiltere’nin en iyi kısa filmi olarak BAFTA tarafından aday gösterildi. Aynı yıl Screen International tarafından Yarının Yıldızları arasında gösterildi. Kısa filmlerinin ardından 2020 yılında yönetmenliğini ve senaristliğini yaptığı ve Londra Film Festivali’nde prömiyer yapan After Love – Aşktan Sonra ile bu adaylığının hiç de haksız olmadığını kanıtladı.
İki Farklı Kadının Hayatının Buluştuğu Bir Adam
Mary Hussain, İngiltere’de âşık olduğu Pakistanlı kocasıyla kurduğu hayatında sadece Müslümanlığı seçmekle kalmamış aynı zamanda kıyafetleri ve yaşam tarzının tüm detaylarıyla da kocasının memleketine uygun bir hayatı benimsemiştir.
Filmi izlerken ilk başlarda bu kadarı büyük bir fedakarlık mı diye düşünmüyor insan. Kadın hayatından memnun, kocasıyla mutlu. Bu hayat ölüme denk böyle sürer gider. Ya bir gün koca ölürse ve karısının hiçbir zaman bilmediği bir sır ortaya çıkarsa? Ve bu sır kadının hayatını temelden etkileyen dönüşümün ne kadar boş bir amaç olduğu konusunda izleyiciyi düşüncelere iterse? Biz her zaman doğduğumuz coğrafyanın yaygın kabul gören dinini, değer yargılarını benimsemek zorunda mıyız? Sorular başlarsa ve kendi isteğimiz kendi arzumuzla bunlarda değişiklik yaparsak hiçbir pişmanlık duymayız herhalde. Ya bu değişim başka bir adama olan aşkımızla gelirse ve bunu benimsersek yani artık ben ben olmak yerine kocam olmayı seçersem.
Onun değer yargılarına göre yaşarsam, onun ülkesinin kadınları gibi giyinirsem… Her şey biz istediğimiz sürece kabul edilebilir, gönlümüz rahatsa, rahatça yaptıysak bu seçimleri, öz onayımız tamsa, ortada bir sorun yok gibi gözükebilir ama ya bir gün kocamızın bir sırrıyla karşılaşırsak? Hele artık o nefes almıyorsa, hele bu sır senin vaz geçtiğin kimliğinden vaz geçmeyen bir kadının kocanın kalbini çaldığı gerçeğiyse. Üstüne üstlük bir de bu kadın sadece kendi kimliğinden vaz geçmemiş aynı zamanda neslini sürdüren bir de çocuk dünyaya getirmişse? Bu birbirinden farklı iki kadının hayatı hiç görmesek de aslında bir adamın hangi kültüre ait olduğuna karar verememesinin hikâyesi.
Aşk Nedir?
Aşktan Sonra, yasla başlayan, kimlik sorunlarıyla devam eden bir film. İzleyiciyi yanıtlarını düşündüren bir yalnızlığa iten bir film. Bu filmi izledikten sonra coğrafya kader midir ya da kimlik nasıl oluşur gibi sorular aklınıza gelebilir. Eğer film izlerken düşünmeyi seviyorsanız, hele bu konular üzerine düşünmeyi seviyorsanız, yanıtlar aradığınız bu tarz sorularınız varsa bu film tam size göre. Ayrıca oyuncuların karakterleri içlerine sindirmeleri, yönetmenin hem filmin yönetimindeki hem de senarist olarak başarısı birçok festivalin gözünden kaçmadı. Tam bir Pakistanlı kadın gibi yaşayan Mary Hussain rolünde İngiliz oyuncu Joanna Scanlan, Selanik Film Festivali’nde en iyi kadın oyuncu ödülünü aldı.
Aşkı, sevgisi için kimliğinden, kültüründen vaz geçen Mary ve olduğu gibi yaşayan bir başka kadın. Mary her gün kocasıyla aynı evi, onun ailesini, gelenek göreneklerini paylaşan kadın, diğeri adamın zaman zaman gittiği evindeki sevgilisi. Bu kadınlar var olan durumda sorunun kendilerinden kaynaklandığı düşünmekte haklılar mı yoksa onları ölümünden sonra bir araya getiren adamı mı incelemek gerekir? İlişkiler nerelere evrilir hiç belli olmaz. Hem gerçek hayatta hem de filmlerin kurmaca dünyasında.
Aşktan Sonra, aile olmak üzerine de izleyiciyi düşündüren sıcacık bir film ve sürprizlerle ilerliyor.