27.12.2016

Yönetmen Koltuğu: Jacques Audiard

Fransa sinemasının adını geniş kitlelere duyuran yönetmenlerinden biri olan Jacques Audiard, Cesar Ödülleri’nde aldığı adaylıklar ve ödüllerle bilinirken geçtiğimiz yıl Cannes Film Festivali’nde de büyük ödülün sahibi olarak başarısını en üst mertebede taçlandırmıştır. Felsefe eğitimi alırken sinema ile ilgilenmeye başlayan Audiard, Roman Polanski gibi bir büyük ustanın yanında yönetmen yardımcılığı yaparak meslekte pişmiştir. Audiard’ın kendini sinemaya kaptırmasında ve bu alanda başarıyı kısa sürede yakalamasında kuşkusuz senarist bir babanın oğlu olmasının da payı vardır. 1994 yılında Regarde Les Hommes Tomber filmiyle yönetmenlik kariyerine başlayan Audiard, yedi uzun metraj filmin arkasındaki mimar olarak mesleğini icra etmeye devam etmektedir.

Kariyerinde zirve noktasını her ne kadar şimdilik son filmi Dheepan ile gördüğü düşünülse de seyirci nezdinde en sevilen filmi tartışmasız Un Prophète olmuştur. Kuşkusuz çoğu filmde yaşanılan ödül mü seyirci ilgisi mi gibi bir ikilem Audiard filmlerinin de tartışma konusu olmuştur. Lakin bugüne kadar çektiği filmlerden hangisinin daha iyi olup olmadığı tartışmasını bir yana bırakırsak Audiard’ın sinemasını daha yakından tanıyabiliriz. Onun özellikle her filminde göçmenlere ve göçmen sorunlarına değinmesi, hep kaybeden karakterlere odaklanarak onları filmlerinin sonunda kazanan olarak atfetmesi onun sinemasının en net özelliklerinden biri olmuştur. Kaybeden karakterlerin hayatlarını, sihirli bir dokunuşla etkileyen Jacques Audiard’ın filmografisinin yapı taşları ile daha ayrıntılı konuşacak olursak: