30.05.2018

Yönetmen Koltuğu: Agnès Varda

4) Sans Toit Ni Loi (Yersiz-Yurtsuz) – 1985

Varda’nın tıpkı Cléo de 5 à 7 Souvenirs et Anecdotes’de olduğu gibi odağına bir kadını aldığı Sans Toit Ni Loi, sadece benzerlik konusunda, bununla da sınırlı kalmıyor. Yine filmin sonuna saklanan trajedi en başta bizlere gösterilmektedir. Mona (Sandrine Bonnaire) ilk olarak ölmüş bedeniyle biz seyircileri karşılıyor. Daha sonra Mona’nın ölmeden önce yaşadıklarını perdeye getiren film, medeni toplumun bizlere dayattığı birçok şeyi inkâr eden, hayata, yaşadıklarına karşı oldukça duyarsız bir karakter olarak çiziyor onu. Mona, Cléo karakterinin tam tersi biri diyebiliriz tek kelimeyle. O ne kadar görünürse Mona o kadar görünmez. Cléo, ne kadar ölüme karşı tedirginse Mona o kadar kaygısız, kabullenen konumunda oluyor.

Modern toplumun mülkiyet edinme, iş, aile, düzenli bir hayat, evlilik, çocuk gibi tüm dayatmalarını elinin tersiyle iten –var olanı, önüne sunulanı bile reddedecek kadar- ne istediğini bilen, tercihlerinin getirilerini de aynı kararlılıkla göğüsleyebilen inanılmaz bir kadındır Mona. Feminist yanıyla da gönüllerde taht kuran Varda’nın belki de düşüncelerini en çok yansıtan karakterlerinden biridir Mona. Kadın ve özgürlük üzerine yapılan bu muhteşem güzelleme, Mona’yı yargılamadan izleyenlere büyük bir hediye olacaktır.